sunnuntai 4. joulukuuta 2016

Luontoharrastus syntyy jo lapsena!

Kiskonjoen ympäristö ja Latokartanonkoski ovat monimuotoisuudessaan ehdottomasti vierailun arvoisia.
Salon 4H:n parhaillaan käynnissä olevaan Nuorten Luonto -hankkeseen liittyy vahvasti lasten ja nuorten luontosuhde. Päätin siis miettiä tarkemmin luontoharrastusta ja kysellä myös luontoasiantuntija Jarmo Markkasen mielipidettä asiaan. Kuten suurinosa kiinnostuksen kohteista myös luonnosta kiinnostuminen juontaa juurensa jo aivan varhaislapsuuteen, sillä positiiviset kokemukset tuolloin, vaikuttavat vahvasti tulevaan luontosuhteeseemme. Luontoharrastus ja intohimo ympäristöä sekä ympäröivää luontoa kuten metsää ja sen eläimiä kohtaan syntyykin siis jo lapsena.

Juuri tämän takia luontoharrastus kannattaa aloittaa mahdollisimman varhain tutustumalla ensin lähiympäristöön. Lähiympäristössä pääsee helposti tutustumaan eri vuoden aikojen vaihteluun ja erilaiset kelit tuovat mukanaan uutta ihasteltavaa kuten eläinten jälkiä talvisin tai kasvien silmuja keväisin. Markkanen vinkkaa, että retkille kannattaa aina varata mukaan myös hyvät eväät ja lämpimät vaatteet, sillä hauskat ja kiireettömät eväsretket vahvistavat positiivista kuvaa ympäristöstä ja edesauttavat luontosuhteen rakentamisessa.

Oiva esimerkki Salon lähiympäristöstä on Kiikalassa sijaitseva kultalähde. Paikka on hyvä kohde retkelle niin kesällä kuin myös talvellakin.

Salon 4H-yhdistys edesauttaa nuorten ja lasten luontosuhdetta monin eri keinoin. Hyviä esimerkkejä ovat luontoaiheiset leirit, 4H-kerhot ja alakoululaisten lajioppitunnit.

4H-yhdistys on yksi luontosuhteen puolestapuhujista

Salon 4H-yhdistys järjesti yhteistyössä Markkasen kanssa syksyn mittaan lajioppitunteja Salon alakouluissa. Oppitunteja järjestettiin 8-12 vuotiaille lapsille yhteensä 11 eri koulussa. Oppituntien sisältö vaihteli hieman koulukohtaisesti, mutta keskeisenä teemana oli kuitenkin lasten tutustuminen lähiluontoon ja ajankohtaiset luontoaiheet kuten sudet. Tavoitteena oli ennenkaikkea oikean ja ajankohtaisen tiedon antaminen tulevaisuuden tähdille, sillä lapset vastaanottavat innokkaasti tietoa ja uskaltavat myös kysyä mieleen juolahtavia kysymyksiä. Lajioppitunnit olivat samalla erilainen ja mielenkiintoinen tapa edistää alakouluikäisten lasten ympäristötietoutta ja käsitystä Salon alueesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti